قول که از این به بعد ان شالله مراحل ساخت اسلاید:
۱- انتخاب تم این قورباغه لامصبو قورت بده تا بتونی عکساتو انتخاب کنی. فونتت هم همین اول انتخاب کن و خوشکل بساز برو جلو. این طوری خودتم حال می کنی و همه شم یه کار رو مخت نیس که آخ این فونتا رم باید مرتب کنم.
۲- قابلیت های فراوون پاورپوینت رو به خودت یادآوری کن. شکلای خوشکل، crop دایره ای که دیروز یاد گرفتم :دی و ... حتی می تونی یه مستطیل انتخاب کنی همه شکلای توش انتخاب میشن می تونی با هم ببریشون اینور اونور. شکل کشیدن آسون و لذت بخشه
۳- با همون چیزایی که می دونم تو هر مرحله ای که هستم بپذیرم تو زمان کم قرار نیست جهشی در معلوماتم ایجاد شه و شروع کنم به ساختن اسلاید و خوش و خرم زندگی کردن. خود اسلاید بگویدت که چون باید رفت.
۴- برا اسلاید ساختن یک روز کامل در نظر بگیرم. کمترین زمانی که تا حالا انجام شده ۴ ساعت بوده و اونم نه برای یه اسلاید خوبی که راضی باشم. برا یه سر هم بندی آشغالی حداقل ۴ ساعت زمان لازمه.
۵- دو سری اسلاید بسازم. یه سری نسخه اولیه که چندین روز قبل حاضر می کنم و می تونه ذخیره خوبی باشه برا کپی پیست خوشکل! و یه سری هم شب قبل ارائه که میخوام مایندفول باشم. اگه اون ذخیره رو داشته باشم می تونم رو ۲ ساعته تموم شدن این دومی حساب کنم.
۶- اسلایدامو با تمرکز بسازم ینی تصمیم بگیرم الان مرحله ساخت اسلاید هستم با تمرکز بشینم بسازم تمومش کنم بعد برم سراغ مرحله بعدی
۷- اون وقتی که بخوام غر بزنم یا نگران بشم یا چیزی رو به کسی بسپارم خودم تغییراتو اعمال کنم تموم شده رفته.
۸- اگه بخوام برم دنبال یادگیری می افتم تو کمال گرایی و مطلب جمع کردنم تمومی نداره. پس اول یه کمینه اسلاید قابل قبول می سازم بعد با خیال راحت می رم اینقد میخونم تا جونم در آد!
تازه عکس از شکلم مهمتره چون اگه نت قطع شه عکس نداشته باشی چه کاری کنی؟ شکلو هودتم می تونی بکشی
من یادم نمیاد تا حالا ارائه ای داده باشم که ساختن اسلایداش تا چند ثانیه قبل از شروع ارائه طول نکشیده باشه.
این خوب نیست. خیلی استرس و فشار داره. آخر سرم چون نرسیدم یه دور با دل آسوده اسلایدا رو ببینم از توش لولو در میاد!
و مثلا فکر کن آدم این همه زحمت می کشه اسلاید می سازه آخرش اگه فقط به اندازه یک ساعت (یک ساعت با آرامش!) وقت بذاره خوشکل سازی نهایی رو انجام بده صدبرابر اسلایدش بهتر میشه. و این خیلی حیفه که فقط به خاطر این که کارا رو دیر انجام دادی اون جایزهه رو نگیری
بنابراین میخوام این موضوعو یه بار برا همیشه برا خودم حل کنم تا اسلاید ساختن از این به بعد بشه بخش مورد علاقه م.
دلایل این که ساختن اسلایدم همیشه به تعویق می افته:
۱- از انتخاب رنگ تم و پیدا کردن عکس فراری ام
۱.۵- از شکل کشیدنم بدم میاد
۲- فک می کنم آدم اگه اسلایداشو خیلی زود بسازه تا روز ارائه یادش میره چی کجا بود و خودشم غافل گیر میشه
۳- کمال گرایی بازی در میارم هی میگم بذار مطالبو بخونم حاضر کنم بعدا که مسلط شدم راحت اسلایدمو می سازم
۴- چون تا حالا همیشه خدا بهم رحم کرده منم عادت کردم!
بعد میام چه کار میکنم؟ میام یه استخون می سازم همه نوشته هامو زشت زشت توش میذارم که ثانیه آخر وایسم خوشکلش کنم. بعد ثانیه اخرم وقت نمیشه و مجبور میشم یه عالمه کپی پیست کنم و با تف بچسبونمش و یه تم الکی می زنم میره.
اول هم خودمو یه تشویق کنم که بالاخره یاد گرفتم محیط آکادمیک لیاقت این که تو اسلایدا کارتون و رنگی رنگی باشه نداره و تونستم به هوای نفسم غلبه کنم و عکسای جدی به جای کارتون بذارم. و واقعا برخلاف تصورم که بدون کارتون زندگی هرگز، اسلایده مفرح و قشنگم شد.
حالا بریم سراغ آنتی دلایل و روش پیشنهادی:
۱- انتخاب رنگ و تم باید اولین مرحله باشه. تا ندونی تمت چه رنگیه سر در گمی واسه همین انتخاب عکسم سخت میشه
۱.۵- یادم میره با پاورپوینت کارها دشوار نیست و چقد شکلا رو راحت می تونم تو خودش بکشم فک می کنم حالا باید برم تو فتوشاپ خودمو پیر کنم واسه همین شکلا رو که دیگه میذارم آخر آخر آخر و هی تو نت می گردم دنبال شکل چیزی هم پیدا نمی کنم حتی ناامیدتر میشم!
۲- آدم می تونه اسلایداشو بسازه به عنوان چک نویس. شب قبل ارائه هم یه دور اسلاید جدید بسازه. اتفاقا این سری دومی دیگه فرمولا و همه چیش آماده س و خیلی سریع و زود میشه. اما همین که خیالت راحته یه سری اسلاید آماده داری محض احتیاط، هم آرامش داری هم چشم و چالت می بینه. هم می تونی خوب بخوابی
۳- یه راه اینه که تو از اول بدونی میخوای چی بگی و اسلایداتو بسازی یه راه دیگه م اینه که بپذیری تو زمان کم نمی رسی جهشی در معلوماتت ایجاد کنی و شروع کنی به ساختن اسلایدت و خوش و خرم زندگی تو کنی. خود اسلاید بگویدت که چون باید رفت.
۴- خدا رحم کرده تو پررو نشو دیگه! آدم اگه ثانیه آخر اسلایدش پرید میخواد بره بگه چی؟ من اومدم؟! بذار یه ذره کارات اصولی و آدمیزادی باشه
ما را در سایت کشوری که به اقیانوس وصله! دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 91